Reformu vadības grupas sadarbības partneri: vilcināšanas kaut vienu dienu var maksāt miljonus
Šodien lielākās nacionālā līmeņa sabiedriskās organizācijas - LDDK, LBAS, LPS un LTRK ir vienojušās par Reformu vadības grupas darbības principiem, kas balstīti uz kopīgu orientēšanos uz mērķi, izmantojot pieejamos resursus un kvalitatīvi organizētu procesu, lai sasniegtu plānotos rezultātus.
Reformu vadības grupas sadarbības partneri lūgs Reformu vadības grupas vadītāju – Ministru prezidentu atbalstīt šos principus 2010.-2012.gada makroekonomiskā ietvara izstrādē un 2010.gada budžeta sagatavošanā.
Tikai sadarbība, kas balstīta uz šiem principiem ļaus panākt, ka valsts pārvaldes pamatfunkcijām ir nodrošināts minimālais nepieciešamais finansējums 2010.gadā un turpmākajos gados, iegūstot nepieciešamo budžeta izdevumu samazinājumu 500 miljonu latu apmērā, kā arī ir definēts un ar MK saskaņots strukturālo reformu saraksts (nozaru un sektoros ietvaros).
Valsts budžets
Sadarbības partneri uzstāj uz kvalitatīvu izdevumu samazinājumu 500 miljonu LVL apmērā, lai nepieļautu nodokļu paaugstināšanu 2010.gadā, kas radīs katastrofālas sekas Latvijas ekonomikai. Lai rastu nepieciešamo izdevumu samazinājumu partneri pieprasa divu soļu pieeju – pirmkārt, ka valsts budžeta izdevumu daļa tiek veidota par pamatu ņemot 2004.gada valsts budžeta bāzes izdevumus - ar mērķi likvidēt gadu gaitā izveidojušos nevienlīdzību starp nozaru ministriju izdevumu pozīcijām. Otrkārt – konsultēties ar partneriem, ja atsevišķām nozarēm ir nepieciešams papildus finansējums konkrētu valsts pamatfunkciju īstenošanai, panākt vienošanos par atbilstošu izdevumu pārdali. Sastādot vidējā termiņa valsts budžetu, būs jāievēro fiskālā disciplīna, lai 2012.gadā budžeta deficīts būtu 3%, tā sasniedzot Māstrihtas kritērijus turpmākai Eiro ieviešanai.
Uzņēmumu konkurētspēja un nodarbinātība
Partneri ir definējuši reālus pasākumus, lai atbalstītu uzņēmumu konkurētspēju un nodarbinātību, piemēram, ēnu ekonomikas izskaušana par prioritāti nosakot nodokļu iekasēšanu, uzlabojot to administrēšanas procesu un, lai mazinātu nodarbinātības samazināšanas izraisītās sekas, veicināt Latvijā Small business act atbilstošos regulējums, kas atvieglotu MVU saistošos nosacījumus. Bizness jau ir iesniedzis savus priekšlikumus Ekonomikas ministrijai par reāliem pasākumiem MVU veicināšanai.
Strukturālās reformas
Strukturālās reformas nozīmē nevis tikai mehāniski griezt nost finanšu resursus nozaru ministrijām un tās pakļautībā esošām iestādēm, bet arī novērtēt institūciju optimizācijas un atalgojuma samazināšanas ietekmi uz turpmāko strukturālo reformu īstenošanu un valsts budžetu. Tas neizslēdz iespēju arī papildu līdzekļus piešķirt strukturālo reformu īstenošanai un pamatfunkciju nodrošināšanai. Reformu vadības grupa definēs valsts pārvaldes strukturālo reformu sarakstu (nozaru un sektoros ietvaros), ko virzīs apstiprināšanai MK.
Reformu vadības grupa sadarbībā ar atbildīgajām institūcijām, kas iesaistīsies šo reformu veikšanā, ir apņēmusies definēt valsts pārvaldes pamatpakalpojumus un to minimālo pieejamības standartu no klienta viedokļa, lai novērtētu izdevumu priekšlikumu samazinājumu un palielinājumu pamatotību. Partneri uzsver, ka vislielākās strukturālās reformas ir nepieciešamas publiskajā pārvaldē, izglītībā un veselības aprūpē.
Partneri arī vienojās, ka, lai nodrošinātu strukturālo reformu rezultātu mērīšanu, ir jāparedz pienākumus par tiem atskaitīties, liekot sasniegtos rezultātus par pamatu institūciju un amatpersonu darba novērtējumam.
Pārmaiņu vadības resursi
Partneri aicina izmantot reformu vadības grupas locekļu intelektuālos resursus, kā arī lūgt Pasaules Bankas atbalstu no PB resursiem ‘’neparedzētiem gadījumiem’’, lai nodrošinātu ekspertu atbalstu budžeta pārveidei un strukturālo reformu izstrādei, valsts budžeta izstrādei. Būtiski, ka ir jāpanāk Eiropas Komisijas atbalsts ES fondu administrācijas optimizācijai un aktīvo nodarbinātības pasākumu īstenošanai, ļaujot pārstrukturēt jau piešķirtos finanšu resursus.
Institucionālais ietvars - metodes
Darbu turpinās Funkciju audita komisija Valsts kancelejas vadībā, Finanšu ministrija izstrādās nodokļu pamatnostādnes nākamajiem pieciem gadiem, modelējot to ietekmi, un Ekonomikas ministrijas pakļautībā uz Tautsaimniecības padomes bāzes tiks izveidota darba grupa Ekonomikas ministrijas vadībā ekonomikas atveseļošanai un strukturēšanai. Lai veiktu plašas strukturālās reformas ministrijās tiks izveidotas reformu vadības grupas, kuru uzdevums būs sagatavot visu nepieciešamo informāciju par nozares ministrijas iespējām veikt strukturālās reformas, kā arī sagatavot juridisku pamatu šo reformu veikšanai.
Būtisks priekšnosacījums Reformu vadības grupas darbā ir atklāta komunikācija starp vadības grupu un valdības pārstāvjiem, koalīcijas partneriem un starptautiskajiem aizdevējiem, pastāvīga, savlaicīga, precīza un visaptveroša informācijas apmaiņa, kā arī kompetenta sadarbība ar plašsaziņas līdzekļiem sabiedrības informēšanai un atbalsta nodrošināšanai pārmaiņām.
Par LDDK: Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ir lielākā darba devēju intereses pārstāvošā organizācija Latvijā, sociālā dialoga partneris valdībai un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai, ved sarunas ar valsts un pašvaldību institūcijām, apvieno vairāk kā 50 nozaru, profesionālās un reģionālās uzņēmēju biedrības un darba devēju organizācijas, kā arī vadošos uzņēmumus - vairāk kā 5000 darba devējus. LDDK biedri nodarbina vairāk kā 33% no nodarbinātājiem Latvijā.
Par LBAS: Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) ir lielākā nevalstiskā organizācija Latvijā, kura apvieno 21 dalīborganizāciju un īsteno profesionālu arodbiedrības biedru un darba ņēmēju interešu aizstāvību nozaru un starpnozaru līmenī. LBAS dibināšanas kongress notika 1990.gada 25.-26.maijā. LBAS ir sociāli ekonomisko sarunu partneris Saeimai, Ministru kabinetam un Latvijas Darba devēju konfederācijai.
Par LPS: Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) ir biedrība, kas uz brīvprātības principiem apvieno Latvijas Republikas pagastu, pilsētu, novadu un rajonu pašvaldības. Latvijas Pašvaldību savienība dibināta 1991.gada 15.decembrī. Saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 96.pantu LPS ir tiesīga pārstāvēt pašvaldības to sarunās ar Ministru kabinetu, jo no valstī esošajām 548 pašvaldībām LPS ir iestājušās 524, to skaitā no 26 rajonu pašvaldībām LPS iestājušās visas 26; no 58 pilsētu pašvaldībām LPS iestājušās visas 58; no 424 pagastu pašvaldībām LPS iestājusies 401; no 40 novadu pašvaldībām LPS iestājušās 39.
Par LTRK: Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera" ir visu Latvijas teritoriju aptveroša dažādu nozaru Latvijas uzņēmumu apvienība, kura, balstoties uz tirdzniecības un rūpniecības kameru darbības praksi starptautiskā mērogā, veido uzņēmējdarbībai labvēlīgu vidi, apzinot un aizstāvot Latvijas uzņēmumu saimnieciskās intereses un sniedzot uzņēmējdarbību veicinošus pakalpojumus.