VM aicina Enerģijas dzērienu aprites likumprojektā saglabāt augstu vispārinājuma pakāpi
Veselības ministrija (VM) atbildes vēstulē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai aicina enerģijas dzērienu aprites likumprojektā saglabāt pietiekami augstu vispārinājuma pakāpi, neminot precīzi dažādas sastāvā papildus ietilpstošās vielas.
VM uzskata, ka pārlieku zema vispārinājuma pakāpe dotu iespēju ražotājiem, kuri, lai izvairītos no ierobežojumiem, varētu neiekļaut enerģijas dzērienā kādu no likumprojekta definīcijā uzskaitītajām vielām, un šādi enerģijas dzēriens formāli vairs neatbilstu likumā paredzētajiem nosacījumiem un vairs nebūtu iespējama efektīva tirdzniecības kontrole.
Tāpat VM uzskata, ka nav nepieciešamības enerģijas dzērienu aprites kontroli nodot Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārziņā. Ministrija skaidro, ka pārtikas apriti jau uzrauga Pārtikas un veterinārais dienests, sabiedriskās ēdināšanas un pakalpojumu sniegšanas noteikumu ievērošanu kontrolē pašvaldības policija, bet reklāmas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
Ministrija vēstulē uzsver, ka nepieciešams aktualizēt likumprojekta spēkā stāšanās datumu, ņemot vērā, ka šobrīd spēkā stāšanās datums ir noteikts pagājušā gada 1.janvāris, tomēr kopumā atbalsta likumprojekta tālāku virzību.
Atbildes vēstule šodien apstiprināta valdības sēdē.
Jau ziņots, ka Enerģijas dzērienu aprites likuma projekts paredz aizliegt pārdot enerģijas dzērienus jauniešiem līdz 18 gadu vecumam. Tas arī paredz, ka mazumtirgotājam būs pienākums pieprasīt pircējam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, lai pārliecinātos par viņa vecumu.
Paredzēts arī aizliegt enerģijas dzērienu mazumtirdzniecību izglītības iestāžu telpās un teritorijā. Tāpat plānots noteikt, ka enerģijas dzērienus mazumtirdzniecības vietās pārdošanai novietos savrup no citiem pārtikas produktiem tādā veidā, lai tie būtu viegli identificējami, un tirdzniecības vietā izvietos norādi "Augsts kofeīna saturs. Nav ieteicams grūtniecēm un sievietēm, kas baro bērnu ar krūti".
Vienlaikus likumprojekts paredz reklāmas ierobežojumus, proti, tiek rosināts aizliegt enerģijas dzērienu reklāmu adresēt jauniešiem, kuri ir jaunāki par 18 gadiem, kā arī izvietot to plašsaziņas līdzekļos, kuru auditorijā ir vairāk nekā 35% jauniešu līdz 18 gadiem.
Rīga, 27.janv., LETA.